FITNESS jako životní styl!

Co se vám vybaví, když se řekne „fitness“? (časopis Brainstorm, tak začneme brainstormingem). U mě jsou to lidi, kteří se neustále dřou v posilovně a k obědu mají proteinový koktejl s příchutí jahody. To zní strašně nudně, a nemyslím si, že by se pak z celého fit lifestylu mohl stát takový fenomén. Víte co? Zjistíme, jak to teda vlastně je.

Na pokec jsem si pozvala Nikolu Cihlářovou, mistryni Moravy a Slezska v bikini fitness a Kačku Fialovou, která o sobě tvrdí, že je zatím jenom fitness amatérem.

„V krabičkách mám přehled o tom, co jím, jak je jídlo upravované a hlavně kolik toho mám.“

Typický den fitness girl – posilovna a krabičkování

„Můj den se liší podle toho, v jaké fázi tréninku se zrovna nacházím, jestli v rýsovací fází před soutěží nebo v „off season“, tedy mimo soutěžní období. To vstávám o půl osmé. Když se ale připravuji na soutěž, budík zvoní už po šesté, abych stihla ranní kardio (aerobní cvičení pro spalování tuků – pozn. red.). Po osmihodinové směně v práci mě většinou čekají klienti a můj trénink ve fitku,“ říká profesionálka Nikča.

Všední den začíná u obou holek stejně – brzy ráno snídaní. Na ni si udělají pokaždé alespoň pět minut čas. Pak přijde část, nad kterou ještě zbytek populace zdvihá nechápavě obočí – balení pokrmů do krabiček. Jíst se musí totiž pravidelně. Kačka k zmíněnému krabičkování dodává: „Osobně musím říct, že okolí na vás z počátku kouká jak na blázna, že si ve škole vytáhnete svoje jídlo v krabičce a s chutí se do něj o pauze pustíte. Často se setkávám s nechápavými pohledy a otázkami, proč si nekoupím jídlo ve městě, v bufetu nebo v kantýně jako ostatní. Odpověď je jednoduchá: V krabičkách mám přehled o tom, co jím, jak je jídlo upravované a hlavně kolik toho sním.“

004

Jen kuře a rýže? – Zapomeň!

Co ale v krabičkách najdeme? Kdo si myslí, že fitness jídlo je jen kuře a rýže, je na omylu. Naopak zdravé pokrmy nemusí být vůbec nudné, stačí trochu fantazie nebo se inspirovat na obrovském množství internetových stránek, které se sestavováním tréninkového jídelníčku věnují. Třeba takový čokoládový pudink s avokádem nebo banánové palačinky nezní vůbec špatně! Suroviny jsou snadno k dostání a příprava vám zabere jen pár minut.

„Musíme tím žít. Musí to být životní styl.“

„Tenhle sport je o tom, že ho musíme dělat 24 hodin denně. Musíme tím žít. Musí to být životní styl. Tím chci říct, že to opravdu není jen o tom, že trénuji, ale i o tom, že jím a že vím, co mám jíst, kolik toho mám jíst a kdy. V rýsovací fázi bych se bez váhy na potraviny neobešla, to opravdu striktně potraviny vážím, a to hlavně pro svůj pocit, že mám jídlo maximálně pod kontrolou. V off season váhu až tolik nepoužívám, protože porce mám už v oku, a když si dám něčeho o 20 g víc, nic se nestane,“ vysvětluje důležitost stravování Nikča.

Co se týká proteinových nápojů a dalších doplňků stravy, tak opravdu nepijí jen protein. To je jen doplněk stravy, který podle holek skvěle chutná s mlékem a ovesnými vločkami na snídani a po každém tréninku dodá tělu rychle to, co potřebuje. „Myslím, že by měl být dnes už běžnou součástí stravování každého, kdo minimálně třikrát týdně sportuje. Nicméně, jak jsem řekla, je to jen doplněk stravy, neměl by být vnímán jako pevná strava v domnění, že když ho budu pít, narostou mi svaly. Základ vždy bude v kvalitním jídle,“ říká Nikola a Kačka k tématu protein doplňuje: „Člověk, který cvičí, potřebuje větší příjem bílkovin, aby se měly z čeho tvořit svaly. Protein ti pomáhá doplnit příjem bílkovin po cvičení a zároveň obsahuje látky, které přispívají k regeneraci svalů. Opakovala bych jen to, co už Niky řekla – normální stravu jím nenahradíš!“

„Soutěž je pro závodníka vrcholem sezóny. Tam může člověk ukázat tu celoroční dřinu a pokroky.“

Suplementy, spalovače a soutěže

Podle holek je pro lidi, kteří se tomuto sportu věnují na profesionální úrovni zapotřebí nejen protein, ale i další suplementy. Nezbytné jsou BCAA, které slouží k udržení svalové hmoty při těžkém silovém tréninku a pro regeneraci. K té také dopomáhá glutamin. Všechno jsou to aminokyseliny, nebo jejich sloučeniny (BCAA – sloučenina valinu, leucinu a isoleucinu), které si tělo nedokáže samo vytvářet a při silovém tréninku jejich spotřeba v organismu stoupá, proto je dobré doplnit je do organismu touto cestou. Dalšími suplementy jsou ještě přípravky před tréninkem – kreatin nebo různé spalovače. To je ale pro obyčejného člověka, který nechce závodit spíše zbytečné.

005

Určitě jste už někdy viděli fotky pózujících svalnatých těl ze soutěží, a jak říká Nikča: „Soutěž je pro závodníka vrcholem sezóny. Tam může člověk ukázat tu celoroční dřinu a pokroky.“ Muži a ženy soutěží zvlášť. Přičemž mezi ženské kategorie patří physique (ženská kulturistika), bodyfitness (ženy s výraznějším osvalením, ostře vyrýsovanými tvary) a bikini fitness (sportovní modeling, jemný svalový tonus, ženské křivky). U mužů pak především kulturistické kategorie a poměrně nová physique kategorie (absence výrazných svalových objemů).

Jednotlivé kategorie jsou pak ještě rozdělené podle výšky u žen a podle váhy u mužů. „Já jsem si vybrala kategorii bikini fitness a rozhodně v ní chci zůstat i do budoucna. Chci zůstat ženou ve všech směrech. Soutěžící v jiných kategoriích na mě už moc žensky nepůsobí,“ říká Nikča. Dívky jsou hodnoceny týmem rozhodčích. V kategorii bikini fitness jde hlavně o symetrii těla, jemný svalový tonus, a především o celkový dojem ze závodnice – příjemná prezentace, make-up, vlasy… to vše musí ladit.

„Člověk musí mít opravdu silnou vůli. Hlavně co se diety týče. Můžete jíst jen určité potraviny, všechno počítáte na každičký gram.“

Zpátky ke zdravému životnímu stylu

I přes to, že stát na pódiu a vítězkou v této kategorii je jistě lákavé pro mnoho cvičících, soutěžení není pro každého. Své o tom ví Katka, která po komplikacích a nemoci během přípravy uznala, že je na „boj o ceny“ není ten správný čas. „Člověk musí mít opravdu silnou vůli. Hlavně co se diety týče. Můžete jíst jen určité potraviny, všechno počítáte na každičký gram, snažíte se rozhýbat metabolismus pomocí sacharidových vln, cvičíte dvoufázově (ráno kardio na lačno, odpoledne silové tréninky), jste často unavení a hladoví,“ popisuje.

Kromě toho je soutěžení náročné i finančně. Plavky, boty, suplementy a fitness vybavení totiž není levná záležitost. Pokud se slečny nezaměří na jiný cíl, nemají podle Katky šanci dotáhnout všechny aspekty soutěžení na sto procent. „Mnoho lidí mi dá za pravdu, že tohle už není moc o zdravém životním stylu. Podle mě to musí být váš život. Důležitá je vůle. Musíte si postavit priority tak, abyste měli na prvním místě přípravu na fitness soutěž, a až na dalším práci nebo školu.“


 

Kdo je Nikola Cihlářová?

Narodila se v roce 1992 (23let) a samotnému fitness životu se věnuje už čtyři roky. Pracuje jako osobní trenérka. Loni začala se soutěžením v kategorii bikiny fitness žen do 164 cm. Je mistryní Moravy a Slezska a obsadila páté místo na mistrovství ČR.

Motto: „Když už nemůžeš, přepni na nesmrtelnost.“

„Cvičím, protože mě to naplňuje. Baví mě rozumět svému tělu, vědět, co je pro něj nejlepší, jak bude reagovat na to, že změním něco v tréninku nebo v jídle. Baví mě ty těžké tréninky noh, kdy si pustím do uší oblíbenou hudbu, vezmu starý legíny a tričko a mám svůj svět. Baví mě ta dřina a motivují mě výsledky – být lepší… být nejlepší. Je to pro mě ale i určitý způsob odreagování. Není lepší pocit, než horká sprcha po pořádném tréninku a potom ta příjemná únava.“


 

Kdo je Katka Fialová?

Narodila se v roce 1996 (19 let). S fitnessem začala před 4 roky, nejprve se sledovala a cvičila podle domácích videí, ale teď už rok a půl aktivně chodí do posilovny. Studuje architekturu a jejím cílem je především cítit se dobře a líbit se sama sobě. Jednou se určitě postaví i na soutěžní pódia.

Motto: Be proud, but never satisfied!

„Cvičím, protože mě to baví. Jako bonus chci mít pěknou postavu. Baví mě překonávat svoje limity a zároveň si u tréninku vyčistím hlavu od každodenních starostí. Soustředím se pouze na provedení cviků a snažím se dát do tréninků maximum. Interpretovat do nich svoje nálady a pocity. Zároveň ti to všechno strašně zlepšuje psychiku, protože je neuvěřitelné, co tělo dokáže, když překonává samo sebe.“

 

 

Autor: Magda Sováková

 

 

Přidej se k nám na Facebooku!

Partneři